/


Bij matig of slecht zicht, lichten aan /

 

We krijgen véél leuke reacties van mensen die zich, net als wij, verbazen over het niet automatisch aangaan van de achterlichten wanneer dagrijverlichting inschakelt. Wat ons ook enorm verbaast is dat dit ook niet naderhand te corrigeren is in de computer van de auto!! Iedereen van wie we een reactie hebben gekregen, enorm bedankt!! En zegt het voort!! Met jullie hulp worden er steeds meer mensen bewust van van hun autoverlichting.

1-1-2017 We hebben dit initiatief onder de aandacht gebracht bij onze verkeersminister en bij het Europees Parlement. Als we reactie krijgen dan zullen we dit melden. 10-2-2017 Het ministerie heeft langer de tijd nodig om een reactie te geven.

Europa: 6-1-2017 
Wij willen er u op wijzen dat er al verschillende frameworks en regelgeving in plaats zijn betreffende verlichting. Vanaf 2011 is verplicht voor alle nieuwe auto's en kleine bestelauto's in de EU om een Daytime Running light-systeem te hebben.

Daytime Running lights: http://ec.europa.eu/transport/road_safety/topics/vehicles/daytime_running_lights_en
EU Type approval framework - http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX%3A32007L0046
General Safety Regulation - http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:200:0001:0024:en:PDF
Specific (light signalling) requirements (UNECE regulations apply on a compulsory basis)

UNECE Regulations:
UNECE 6 Uniform provisions concerning the approval of direction indicators for power-driven vehicles and their trailers - http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/updates/R006r6e.pdf

UNECE Regulation 48 Uniform provisions concerning the approval of vehicles with regard to the installation of lighting and light-signalling devices - http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/updates/R048r12e.pdf

UNECE Regulation 128 Uniform provisions concerning the approval of light emitting diode (LED) light sources for use in approved lamp units on power-driven vehicles and their trailers - http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/updates/R128e.pdf

Houdt er rekening mee dat elke lidstaat zelf mag bepalen of automobilisten de dagrijverlichting verplicht moeten inschakelen. Op de volgende site kunt u precies de regels per land zien:

http://ec.europa.eu/transport/road_safety/going_abroad/lithuania/other_en.htm

In bijv. Italie, Litouwen en Polen is dit al verplicht. Wij willen u dan ook adviseren om contact op te nemen met de nationale autoriteiten, in bijv. Nederland, voor meer informatie omtrent het wel of niet verplichten van dagrijverlichting.

4-1-2017  Ook hebben we de volgende merkenimporteurs gevraagd of bij hun de achterlichten standaard aan gaan bij het inschakelen van de dagrijverlichting. 

Fiat Group, Kroymans, Pon, BMW, Peugeot, Citroen, Ford, Honda, Hyundai, Kia, Jaguar, Lexus, Mazda, Mercedes-benz, Opel, Renault, Nissan, Suzuki, Toyota, Volvo, Subaru.

Verder hebben wij ze de vraag gesteld dat als de achterlichten niet automatisch aan gaan, kan dit softwarematig worden opgelost en ja, of daar kosten aan verbonden zijn. Als we reactie krijgen dan zullen wij dat natuurlijk melden op deze website.

Reacties:

Citroën: 4-1-2017 Nieuw in productie genomen voertuigen moeten de optie dagrijdverlichting voor en achter hebben. De nieuwe C3 is het eerste voertuig bij Citroën die deze optie heeft. De voertuigen die eerder geproduceerd zijn hebben enkel dagrijdverlichting voor. Bij de oudere modellen kan de functie (dagrijdverlichting voor) in of uitgeschakeld worden via het configuratie menu op het multifunctionele display. Het is niet mogelijk om dit systeem aan te passen bij de dealer, zodat ook de achterlichten aangaan. 

Nissan: 4-1-2017 Normaal gesproken gaan de achterlichten inderdaad gewoon aan bij het aanzetten van de voorverlichting. Echter voor dit soort informatie kunt u het beste terecht bij een van onze Nissan dealers aangezien zij u een zekerder antwoord zullen kunnen geven. -> we zullen de vraag aan een lokale dealer voorleggen.

Honda: 4-1-2017 Voor zover wij kunnen nagaan gaan ook bij Honda de achterlichten niet aan bij dagrijverlichting en is dit ook niet softwarematig aan te passen.
Maar wij hebben verder geen technische achtergrond, u kunt dus beter een Honda dealer benaderen voor uw vraag, daar dit onze technische mensen zijn.
De technische afdeling is alleen bereikbaar voor onze Honda dealers dus als de dealer u geen antwoord op deze vraag kan geven is het voor de dealer mogelijk deze vraag door te geven aan de technische afdeling voor een juist antwoord.

Volvo: 1-4-2017 Wij stellen het op prijs dat u meedenkt over de veiligheid op de weg. Wij willen u graag informeren over de werking van de verlichting bij Volvo. In ons voorbeeld nemen we de Volvo V40. 

Veelal wordt gereden op de automatisch stand van de lichtknop. D.w.z. dat met behulp van een lichtgevoelige sensor wordt bepaald welke verlichting wordt gevoerd. De handleiding van de auto zegt hierover het volgende:
Automatische stand: Dag rijlicht, sidemarkers achter en parkeerlichten gaan aan bij daglicht, wanneer het elektrische systeem van de auto in contactslotstand II staat of als de motor draait. Dimlicht, sidemarkers achter en parkeerlichten gaan aan bij weinig daglicht of donker of als mistachterlicht geactiveerd is. P.s. dimlicht omvat de normale halogeen, xenon of Led verlichting voor en achter.
Met de verlichtingsdraaiknop in stand wordt het dagrijlicht (Daytime Running Lights - DRL) automatisch ingeschakeld bij autoritten overdag. Een lichtsensor boven op het dashboard schakelt over van dagrijlicht op dimlicht, wanneer het gaat schemeren of bij donker weer. Overschakelen op dimlicht gaat ook automatisch als u het mistachterlicht activeert.

Dimlicht stand: Dimlicht (voor- en achter verlichting), sidemarkers achter en parkeerlichten gaan aan. Groot licht is te activeren. Grootlichtsignalering mogelijk.
Daarbij worden er ook waarschuwingen gegeven in de handleiding, namelijk: Het verlichtingssysteem van de auto kan niet in elke situatie bepalen of het daglicht te zwak of sterk genoeg is, bijvoorbeeld bij mist en regen. Als bestuurder bent u verplicht om de verlichting van de auto altijd af te stemmen op de heersende omstandigheden en de geldende verkeerswetgeving.

Kroymans: 1-4-2017 Bij onze huidige modellen gaan de achterlichten gelukkig wel mee aan. Bij de oudere modellen is dit helaas niet te coderen.


Renault: 1-4-2017 Dagrijverlichting (DRL, 'daytime running lights') is sinds 2011 verplicht op nieuwe auto’s. De bedoeling is om een naderende auto overdag beter zichtbaar te maken. Bij auto's die na 30 januari 2015 hun typegoedkeuring hebben gekregen, moeten tegenwoordig de achterlichten tegelijkertijd met de dagrijlichten branden.
Dit geldt dus vanaf 1 februari 2015 voor nieuwe typen, d.w.z. de introductie van een nieuw model op een nieuwe typekeuring vanaf die datum. Dit geldt dus niet voor alle auto's die na 1 februari 2015 zijn afgeleverd. 
Het is  niet mogelijk om de bestaande dagrijverlichting vóór uit te breiden met dagrijverlichting achter.

Opel (General Motors Nederland BV): 5-1-2017 Wij vinden uw website een zeer goed initiatief. Vooral omdat het een project betreft in het kader van de verkeersveiligheid. Goed om van u te vernemen dat u hier aandacht aan besteedt.
Wij zullen navraag doen omtrent uw vragen over de dagrijverlichting. Vervolgens zullen wij er uiterlijk in de loop van de komende week bij u op terugkomen.

10-1-2017 Dagrijverlichting wordt gevoerd, zodat automobilisten in het kader van veiligheid beter te zien zijn. U kunt zich wellicht voorstellen dat de voorzijde van een voertuig moet opvallen om hierop veilig te kunnen anticiperen. Op het moment dat het voertuig gepasseerd is, is de situatie over het algemeen veilig.
Ook bij onze voertuigen branden de achterlichten niet bij het voeren van dagrijverlichting. Dit is ook niet (softwarematig) aan te passen. Mocht het zicht overdag dusdanig slecht zijn, dan adviseren we altijd dimlichten te voeren waardoor de achterlichten ook gaan branden. Dit geldt vanzelfsprekend voor de avond/nacht. Van elke automobilist wordt verwacht dat deze kan inschatten wanneer de juiste verlichting gevoerd dient te worden.
 Al met al is het goed dat er aandacht wordt geschonken aan het voeren van de juiste verlichting om automobilisten bewust te houden van het belang hiervan.

Kia: 6-1-2017 De achterlichten worden niet ingeschakeld, indien enkel de dagrijverlichting ingeschakeld is. Het is ook niet mogelijk om dit softwarematig aan te passen.
Bij een aantal Kia-modellen wordt de verlichting automatisch uitgeschakeld bij het afsluiten van het voertuig, terwijl de verlichting middels de lichtknop nog ingeschakeld is. Berijders zouden ervoor kunnen kiezen, om de verlichting altijd 'aan' te laten staan. In modellen die deze functionaliteit niet hebben, zal de lichtschakelaar te allen tijden moeten worden bediend om ook de achterlichten in te schakelen.
Of het ook mogelijk is om het voertuig (anders dan softwarematig) aan te passen zodat de verlichting altijd automatisch inschakelt, is ons niet bekend. Tevens is ons niet bekend of hier kosten aan zouden zijn verbonden.  

Mercedes-Benz: 6-1-2017 Ik ben verheugd te vernemen dat u en uw zoon zo betrokken zijn bij dit onderwerp. Ik kan mijzelf goed inleven in uw beweegredenen om ons aan te schrijven. 

U stelde een vraag omtrent de achterlichten van onze voertuigen. Naar aanleiding van deze vraag ben ik op onderzoek gegaan. 
Ik heb onder andere contact gehad met mijn collega's van onze technische afdeling. Zij geven aan dat de achterlichten van onze voertuigen ook ingeschakeld worden zodra de bestuurder dagrijverlichting aanzet. Hierbij spreken zij uitsluitend over het manueel inschakelen van de dagrijverlichting.
Mocht u verder nog informatie willen ontvangen zullen wij een chassisnummer of een specifiek voertuig type nodig hebben om u te kunnen voorzien van de correcte informatie.  

Peugeot: 9-1-2017 Apart van de nieuwe Peugeot 3008 hebben alle overige Peugeot modellen geen verlichting achter bij het gebruik van dagrijverlichting. Dit is ook niet mogelijk door middel van een software update.
Alle nieuwe modellen van Peugeot zullen in de toekomst voorzien worden van verlichting achter bij het gebruik van dagrijverlichting.
Wij bedanken u voor het delen van uw website waar er aandacht geschonken wordt aan dit onderwerp. 

Mazda: 12-1-2017 Allereerst wensen wij ons te verontschuldigen voor dit laattijdig antwoord.
Ingevolge van uw vraag wensen wij u als volgt te informeren. 

De achterlichten bij Mazda gaan niet branden als de dag rijverlichting is geactiveerd.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geinformeerd en wensen u veel succes met uw website. 

Suzuki: 28-1-2017 Nee, de achterlichten gaan niet aan en dat is ook niet softwarematig aan te passen. We wensen u veel succes met uw project. 

ANWB: 16-2-2017 Hoewel we uw brief wel degelijk gelezen hebben, hebben we, voor zover ik kan nagaan, niet echt gereageerd op uw initiatief: www.lichtenaanookachter.nl .
Kan gelegen hebben aan de rommelige periode rond kerst en oud en nieuw. Maar dat is geen excuus.
We kunnen jullie actie volledig onderschrijven en we zien ook dat u verwijst naar onze internetpagina’s.
Een beetje meer bewustzijn van de zichtbaarheid in het verkeer kan geen kwaad. Zien en gezien worden (incl rem- en richtingaanwijzerlichten) is essentieel. In het verkeer heb je niet veel anders.
 In de Kampioen besteedden we daar al eens kort aandacht aan. (zie bijlage).
Gelukkig is de regeling inmiddels veranderd.  Maar er blijven auto’s rondrijden zonder de koppeling tussen dagrijverlichting en achterlichten.

Kampioen
Reactie in de Kampioen op dagrijverlichting
KAM01_Experts 2014 dagrijverlichting.pdf (651.52KB)
Kampioen
Reactie in de Kampioen op dagrijverlichting
KAM01_Experts 2014 dagrijverlichting.pdf (651.52KB)

Succes met jullie actie.
Vriendelijke groet,
Ton Hendriks